Direktlänk till inlägg 30 juli 2009

En klänning att dö för och att dö i

Av Helene - 30 juli 2009 08:27

Den här, åååhh, den här klänningen vill jag ha. Helsingborgs Auktionsverk auktionerar ut den i början på augusti. Utropspris 1500 kronor. Förstår ni? 1500 kronor! Nu kommer ju priset naturligtvist att hamna en bra bit över men som en jämförelse; Idag går det alldeles utmärkt att köpa ett par färdigslitna jeans (med hål och allt) för 3000 riksdaler. Att någon ens kommer på den befängda idén att lägga ut 3000 kronor på något som är trasigt ter sig mer än makalöst när man istället kan äga detta konstverk. Titta på kvalitén, detaljerna och det himmelska tjocka tyget.  Bara designen på klänningen gör att man förstår varför så många män är förtjusta i just halsen och axlarna på kvinnor. 


Det är en Christian Dior daterad till 1955. En klänning att dö för och att dö i.


 
 
Annie

Annie

31 juli 2009 23:30

Underbar :-)

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

 
Lisbeth

Lisbeth

2 augusti 2009 21:20

Ljuvlig! Man får ilningar i tårna....

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Karin F

Karin F

4 augusti 2009 15:11

Men åhhh.... "To die for" var ordet sa Bull.
Hur mycket gick den för, vet du det? Undrar 50-talisten.

http://myosotis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helene

5 augusti 2009 09:15

Vad trevligt att fler än jag uppskattar lite kvalité.

Karin; Helsingborgs Auktionsverk håller sin sommarauktion den 9 augusti då de auktionerar ut ett helt bohag efter Margit Gorthon vilken tillhörde en redarfamilj i Helsingborg. Just ovanstående klänning bar Margit Gorthon när hon döpte ett av rederiets fartyg på 50-talet så klänningen har en proveniens också.

 
Ingen bild

Karin F igen

5 augusti 2009 10:13

Men oj, vad du kan! Då kanske du vet vilken storlek denna Margit drog, ...ifall man ska ta sig en tur till Helsingborg och bjuda! Helsingborg är f.ö en trevlig stad där jag skulle kunna tänka mig att bo - fast ännu hellre om folk inte hade den dialekt de har.

 
Ingen bild

Helene

5 augusti 2009 13:23

Jag ska be att få rätta min fadäs! Utropspriset är 1500 kr och inget annat. Jag tycker dock fortfarande att det är billigt för en sådan klänning.

Karin, tyvärr framgår inte storleken. Men man kan ju alltid ha den att bara titta på :)

På Auktionshusets hemsida kan man registrera sig för att lägga bud via webben;

http://www.helsingborgsauktionsverk.se/

Och Helsingborgs Dagblad skriver om auktionen. Här finns en närbild på klänningen. Modellen heter visst Tokyo pga det orientaliska mönstret i tyget.

http://hd.se/helsingborg/2009/07/27/auktionen-som-visar-helsingborgs/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards