Direktlänk till inlägg 19 juni 2008

Rasens räddare

Av Helene - 19 juni 2008 09:25

Bifogat foto förställer rasens räddare Captain George A. Graham (1833 -1909).


Rasen härstammar som namnet antyder från Irland och år 391 e.Kr nämns för första gången en stor raggig vinthund från Irland i en skrift av en romersk konsul. Hundarna var dock troligen redan etablerade på ön långt före det då de förekommer i myter och berättelser från keltisk tid. Rasen användes fram till 1600-talet för att jaga varg, älg och hjort på Irland, men då hundarna var framgångsrika så ledde den intensiva jakten till att vargen dog ut och försvann från ön. Med det började den Irländska varghunden att bli mer och mer ovanlig.


Under medeltiden var varghundspar populära gåvor till kungahus och furstar i övriga Europa, bl.a förekommer en varghund i Njals saga, men när rasen minskade i antal så försökte man 1652 rädda kvar de varghundar som fanns på Irland genom att förbjuda export av rasen. Vid slutet av 1600-talet fanns det dock så få hundar kvar att rasen stod på randen till utrotning.


Rasens räddning kom under 1800-talet när romantiken, nationalismen och patriotismen spred sig i Europa. På Irland och i England började man nu uppmärksamma de gamla hundraserna och den Irländska varghunden blev nu något av en nationell symbol för Irland. En man, kapten G. A. Graham, påbörjade 1862 arbetet med att rädda rasen. Han införskaffade några av de få hundar av varghundstyp som fanns kvar på Irland och påbörjade en avel som skulle återskapa rasen som den var i sin storhets dagar.


För att uppnå detta korsade han in en del andra hundraser som Skotsk hjorthund, Borzoi och Grand danois. Han fick fram en hundtyp som förblev stabil i flera generationer och resultatet accepterades av hundvärlden som den Irländska varghunden återuppståndelse.


Hos den Irländska kennelklubben visades den Irländsk varghunden för första gången som en som godkänd ras vid en hundutställning i april 1879 och en rasklubb bildades 1885. Till Sverige kom den Irländska varghunden i modern tid redan på 1930-talet men aveln tog inte fart förrän på 1970-talet. 1976 bildades Svenska Irländsk varghund klubben.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards