Direktlänk till inlägg 22 juni 2008

Legenden Gelert

Av Helene - 22 juni 2008 13:18

Med hänvisning till mitt senaste inlägg; Kanske var det historien om Legenden, den Irländska Varghunden Gelert, som mamma Varghund berättade om för sina valpar. Än idag tvistar de lärde om huruvida denna historia är sann eller inte. Är det en "tale" eller finns det någon sanning med en viss överdrivenhet för att romantisiera historien?


Som den romantiker jag själv är stundtals väljer jag att återberätta historian så som den gjorts i många århundranden, sen får ni kloka läsare själva ta ställning till sanningshalten.


Once upon a time......;


År 1205 fick Prinsen av Norra Wales, Llewelyn the Great, en gåva av Kung John i form av en Irländsk Varghund. Llewelyn och Varghunden med namnet Gelert blev oerhört fästa vid varandra och dagligen vistades de ute i skog och mark där de tillsammans jagade.


Vid en jakt kom inte Gelert på inkallningen och Prins Llewelyn återvände hem på kvällen, mycket upprörd över Gelerts olydnad. Vid hemkomsten möttes han av Gelert som kom ut från hans sons barnkammare. Gelert var blodig runt munnen och pälsen täckt av blodstänk.


Prins Llewelyn rusade in i barnkammaren, bara för att finna sin sons vagga tom men med blodstänk och med golvet täckt av blod. Llewelyn rusade ut igen, drog sitt svärd och högg det i Gelert. Gelert gav ifrån sig ett skrik och ramlade ihop i en dödskamp. Med blicken fixerad vid sin husses gav han upp och dog.


Då hördes det från en liten närliggande kammare ljudet av barnskrik. Llewelyn rusade dit och fann sin son i tryggt förvar och oskadd. Llewelyn rusade tillbaka in i sonens barnkammare och under barnpigans säng fann han en död varg, ihjälbiten av Varghunden Gelert.


Som en vördnad över sin döda trofaste vän som hade räddat livet på hans son, lät Llewelyn resa ett gravkor där Gelert begravdes. Det sägs att från den dagen såg man aldrig Prins Llewelyn le igen.


Nedan; Gelerts grav. Huruvida denna grav är efterkonstruerad eller inte låter jag vara osagt. Jag vet inte. Vet du? Bifogar också en målning föreställande Prins Llewelyn the Great och Gelert när det går upp för Llewelyn att Gelert hade räddat hans son från vargens attack.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards