Alla inlägg den 19 juli 2008

Av Helene - 19 juli 2008 10:53

Jag tror vi fortsätter på Spanieltemat, eller rättare sagt en trolig spaniel. Men vilken? Därefter en sk klockren! Visst är vovven på det andra fotot en släthårig tax!?





Av Helene - 19 juli 2008 07:49

Fortsättning på nedanstående inlägg. Båda hundarna borde vara terriers, men vilka tro??



Av Helene - 19 juli 2008 07:24

Jag älskar gamla fotografier och har ganska många inramade foton på mina far- och morföräldrar som barn och även deras föräldrar och då är vi tillbaka runt 1800-talets slut och 1900-talets början.


Så här skriver man på Släktforskarförbundets hemsida; "Gamla porträttfotografier fascinerar. På 1860-talet blev det populärt att gå till fotografen, också för vanligt folk, och de små visitkorts- och lite större kabinettsfotografierna finns i nästan alla gamla album."


Extra roligt är om man finner gamla foton där hundar är med. Vissa av raserna är "klockrena" medans andra är knepigare. I vissa fall kan man fundera på om hunden är rasren, vilket jag inbillar mig att de flesta är. Våra raser har utvecklats så mycket de sista 100 åren vilket ibland försvårar identifieringen.


Så lite andra raser än Varghunden får härmed en liten hörna på denna blogg. Först ut är ett foto från början av förra seklet. Den är lätt. En mor med dotter och en Dalmatiner.


Nästa är svårare. Jag funderar på om det kan vara en Cavalier King Charles Spaniel.




Ovido - Quiz & Flashcards