Alla inlägg den 7 augusti 2009

Av Helene - 7 augusti 2009 19:57

I mitt tidigare inlägg idag skriver jag om Disneykaraktären "Översten" eller "The Colonel" som han heter på originalspråket, dvs engelska. Det engelska ordet colonel betyder som bekant överste på svenska. Men så var det det där med uttalet. Ordet uttalas [körnel].


Jag frågade min bättre hälft, han som råkar vara just engelsman:


Jag: M, varför uttalas colonel som [körnel]? Det borde ju uttalas [kollonel].


M: Det är för att göra alla er icke engelspråkiga fullständigt förvirrade.


Och därmed var det slut på den diskussionen.....!! 

Av Helene - 7 augusti 2009 13:38

Jag har alltid tyckt att den brittiska hundrasen Bearded Collie är en fantastisk ras att vila sina ögon på. Se bara på denna BC i utställningsskick.

Eftersom jag också alltid är snabb med att själv bestämma mig för  vilka hundraser som har fått stå modell för olika karaktärer i Disneyfilmer - alltså i de fall karaktären är en hund - så hade jag bestämt för mig att "Översten" eller "The Colonel" som han heter på originalspråket, är en Bearded Collie. "Översten"  har en framträdande roll i Disneyklassikern "Pongo och de 101 Dalmatinerna". I över 30 år har jag levt i tron att han var/är en Bearded Collie. Se bara på bifogad bild av honom nedan. Men så läser jag på en hemsida att "Översten" i själva verket är en Old English Sheepdog. Här ställer sig världen frågande som min kära vän Lisbeth brukar säga. Jag bifogar en bild på en Old English Sheepdog också så får ni läsare avgöra. 

Ovido - Quiz & Flashcards