Alla inlägg den 10 augusti 2009

Av Helene - 10 augusti 2009 17:31

I lördagens inlägg fick jag hjälp av Lisbeth att rasbestämma en liten vovve på en utställning i Mineola 1908. Det visade sig vara en Dvärgspets eller Pomeranian som den korrekt ska heta. I sin kommentar nämner Lisbeth Queen Victoria, Drottning av Storbritannien. Queen Victoria levde mellan 1819 och 1901 och var en hängiven hundägaren. Hon ägde flertalet "Pommar" och bedrev även avel. Läste på en hemsida att hon b.la importerade fyra avelshundar från Italien.


Fann en fin bild av drottningen med en av sina pommar. Just pommen på fotot uppges ha gått under namnet Tori. Lisbeth har i en kommentar till mig en gång berättat om hur hon som yngre fantiserade om att någon gång ha en privatchafför som körde runt henne och hennes små vovvar. Det skulle jag också kunna tänka mig men när jag såg det här fotot byttes chaffören och bilen raskt ut mot en kusk och ett två- eller fyrspann med fina pållar. Tänk att få färdas ner till ICA som en drottning.


 

Ovido - Quiz & Flashcards