Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Helene - 5 januari 2010 12:07

Jag kan sitta här med min blogg och rasa, ja faktiskt vara alldeles rasande över det som hänt. MEN, jag är också en person som väljer att ta reda på fakta och får man svar från en vargexpert så är jag den första att därmed konstatera att jag faktiskt kanske, kanske hade fel på en punkt.Jag vet inte men tror så. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu.


Igår fanns möjlighet att ställa en fråga på Aftonbladets hemsida (via chat) till  Olof Liberg vilken forskar i vargar och vilt och jobbar som koordinator på skandinaviska vargprojektet.


Jag gjorde så. Min fråga;


"Helene: ]  Hej Olof. Först ett tack för att du ställer upp och svarar på frågor. Hur ser du - som vargexepert- på det faktum att jakten visade sig vara så dåligt koordinerad och då tänker jag främst på det faktum att man sköt vargar utan att reflektera över just den vargens hierarkiska position i vargfamiljen/flocken? Skjuter man fel varg så antar (förutsätter?) jag att det även kan påverka resten av familjen/flocken negativt!? / Mvh Helene"


Olof Liberg svarade;


"olof liberg: 

Nja, farhågan att den sociala strukturen skulle bryta samman när "fel" djur skjuts är överdriven. Vargen är ett otroligt flexibelt och anpassningsbart djur som har tålt en fruktansvärd förföljelse från människan i århundraden, men har inte brutit samman för det. När alfadjur (egentligen ska de kallas föräldradjur, för det är det de är) i en familj skjuts så ersätts den ofta mycket snabbt. Det finns gott om unga vargar som gärna förenar sig med en änka eller änkling."


Tack för svaret Olof.

Ovido - Quiz & Flashcards