Alla inlägg den 12 april 2010

Av Helene - 12 april 2010 13:02


Scandinavian Sealyhamterrier Society har tidigare haft sin hemsida här:

http://hem.passagen.se/sealyhamclub/index_se.htm


Nu lanserar man en helt ny hemsida vilken ni finner här:


http://www.scandinaviansealyham.com/Main.html


Snygg, fräsch, informativ och med trevliga foton är mitt första intryck.


Min dröm är att en dag få äga en Sealy men med mitt stora intresse för rasen finner jag min egen dröm sekundär i sammanhanget. Min främsta dröm är nämligen att få se ett litet uppsving för denna enormt trevliga ras. Gone are the days när Sealyn var något av en "mode-ras" och jag gillar egentligen inte alls när människor skaffar hund och baserar sitt val av ras utifrån någon top-10-lista men populationen av Sealys är på tok för liten.


Läste med intresse resultaten från "Stockholm International Dog Show" och då speciellt  BIR-resultaten från Terriergruppen;


Skotsk Terrier; 6 anmälda


Sealyhamterrier; Finns öht inte med bland reslutaten av BIR, ingen hund utsedd till BIR. Detta behöver dock inte betyda att det inte var någon Sealy anmäld alls då reglerna säger att " För att kunna utses till BIR (Bäst i Rasen) måste hunden ha erhållit kvalitetspriset CK (Certifikatkvalitet). Om ingen hund i rasen erhållit CK utses följdaktligen ingen BIR-hund." Dvs, det kan ha funnits Sealys anmälda till rasgruppen men att ingen av dessa tog CK och det finns därmed inga BIR-resultat att redovisa.


American Staffordshire Terrier; 43 anmälda. Enligt min personliga mening en jättego och trevlig ras med mina egna erfarenheter av grannens fyra (4) Amstaffar som slår dubbelknut på sig själva i ivern att man ska klappa och kela varje gång jag träffar dem MEN, speglar ovanstående siffror något som jag inte har förmågan att utläsa?


Well, well, under 1940- och 1950-talet var Sealyhamterriern enormt populär. Rasen fick t om pryda omslaget till tidningen "Damernas Värld" under 50-talet.


 


Ovido - Quiz & Flashcards