Alla inlägg den 24 april 2010

Av Helene - 24 april 2010 18:40

Härlig dag som dock under några skälvande sekunder var på väg att sluta i katastrof men vi börjar från början. Yngsta sonen betedde sig som en Duracell-kanin under morgonen så när sambon deklarerade att de två skulle iväg och handla lite förnödenheter samt att sonen skulle placeras i en frisörstol så drog jag nästan en lättnandes suck. Ljuva tystnad! Äldsta sonen var satt på att städa sitt rum så jag kunde ägna mig åt lite egentid. Men jag började med att plocka lite hemma samt utfodra fyra hungriga marsvin. Öppnade kylskåpet och *suck*, noll morötter, noll vitkål, noll paprika men se där; En hel stor knippe med selleri. Våra marsvin äääälskar selleri så detta fick bli deras frukost.


Vad jag inte visste var att sambon köpt sellerin av en specifik anledning. Kalvlägg var planerat till middagen och denna var sambon just då ifärd med att köpa i den stora matvaruaffären. Vad jag inte heller visste var att han hade planerat att laga den italienska rätten Osso buco där sellerin är en av de viktigaste ingridienserna (förutom kalvläggen då).


Efter ett par-tre timmar kom en glädjestrålande sambo hem med en fortfarande lika pratig son och visade stolt upp dessa kalvlägg. Sambon älskar mat och han älskar att laga mat. Här skulle det bli Osso buco! Redan här ringde det någon liten klocka, kunde dock inte riktigt sätta fingret på vad det var för en liten klocka. Det blev jag dock snart varse om.


M började förbereda maten då jag från köket hör en lång ramsa av icke barntillåtna engelska kraftord. Jag hör hur han rotar allt vildare och med frenesi i kylskåpet. Efter någon minut kommer han instormande i vardagsrummet och hojtar:


" - Have you seen the celery?"


*Gulp* Här infann sig direkt och exakt samma moraliska känsloläge som Karl-Bertil Jonsson måste ha känt då hans mor undrade om han - som extraanställd på Posten - kände till vad som kunde ha hänt med moster Märtas handmålade porslinstallrik.


Skulle jag blåneka? Skulle jag ljuga och hävda att M måste ha glömt att köpa sellerin? NEJ! Se det går inte an om man vill fortsätta att upprätthålla ett kärleksfullt förhållande. Eller som Karl-Bertil Jonsson under ett par sekunder av moraliska funderingar frågade sig själv; " - "Ljuga för mor på självaste julafton? NEJ! Rakryggat yppa sanningen? JA!"


Så precis som Karl-Bertil Jonson som svarade sin mor;  "- Jag tog undan paketet och gav det till en fattig" så hör jag mig själv svara; "- I fed the guinea pigs with the celery.

Sambo M; " - YOU DID WHAAAT???"   


Sen var det bara att dra på sig skorna och gå ner till affären för inköp av ny selleri. I slutändan hade vi dock nöjda och glada marsvin,  M blev åter nöjd och glad och maten blev helt fantastiskt god.


 

Ovido - Quiz & Flashcards