Alla inlägg den 15 oktober 2009

Av Helene - 15 oktober 2009 14:12

Jag börjar allvarligt fundera på hur det egentligen är ställt med undertecknad!? Har jag för mycket tid över? Har jag börjat - sakta men säkert - förvandlas till en tant? Och då menar jag en sådan där tant som står och spionerar på grannarna bakom gardinen, sätter upp lappar om ludd i tvättstugans torktumlare etc, etc. Så här är det; 


Korsord är lite av en passion för mig. Jag lärde mig att lösa korsord av min mormor som i sin tur lärde sig att lösa korsord av sin mamma redan som liten flicka på 20-talet. Mormor löste sen korsord hela livet och svåra skulle de vara, sådana jag själv inte klarar av, tex en viss morgontidning med deras söndagskryss. Mormor sörjde mycket när hon till slut fick ge upp korsorden. Sista två åren hon levde satt hon med både läsglasögon och förstoringsglas men den lilla, lilla texten i rutorna blev för knepig att läsa.


Som sagt var, jag löser korsord en liten stund varje dag. Det är förvånande ofta man upptäcker att korsordskonstruktören har stavat fel på något ord men för att kunna lösa hela krysset måste man blunda för felstavningen. AHA, tänker ni! Din självgode typ! Det är väl du som inte kan stava. Noop, menar jag på. I dessa fall kontrollerar jag alltid facit så fort denna publiceras i ett nästkommande nummer. Och då finns det felstavade ordet med som den rätta lösningen. Bedrövligt!


Men så för några veckor sedan skulle jag lösa ett korsord där korsordskonstruktören begått en dundertabbe. Ledtråden var "Tar hand om fötter". Jamen lätt tyckte jag då ordet började på PED, skulle ju därmed vara "pedikyrist". Lätt tills jag direkt upptäckte att ordet "pedikyrist" består av 10 bokstäver, det rätta svaret innehöll 11 bokstäver. Kliade mig i huvudet och löste de omkringliggande orden istället och då blev det rätta svaret avseende "Tar hand om fötter"; "pediatriker".


Och här hände något med mig. Satte mig vid datorn och författade ett mail till den aktuella tidningen och dess "korsordsansvarige" där jag skrev;


"Goddag!


Mitt namn är XXXXXX XXXXXXX. Med anledning av korsordet i nr 6/2009 vill jag påpeka att det som anses vara det rätta svaret avseende "Tar hand om fötter", dvs Pediatriker är fel. En pediatriker är en Barnläkare. Ordet vilket torde vara det som efterfrågas är Pedikyrist."


I nästkommande nummer gick tidningen ut med en ursäkt. Korsordsmakaren hade blandat ihop de två orden. Jag var dock inte den enda som reagerat. Många hade hört av sig. Men detta oroar mig. Vad händer med mig? Vad eller vem håller jag på att förvandlas till?


Ovido - Quiz & Flashcards