Alla inlägg den 30 oktober 2009

Av Helene - 30 oktober 2009 17:12


Känns rubricerad textrad igen? Klas Klättermus och Grönsakssången.


De sista 45 minuterna har jag stått och förberett middagsmaten som sen sköter sig själv i ugnen. Alla som känner mig vet att jag vurmar för potatis och rotfrukter. Gott, billigt och kan varieras i det oändliga. Ikväll blir det kyckling i ugn som får rostas samtidigt med potatis och rotfrukter.


Helt kort; Tag en styck kyckling. Dela denna i lår och bröst och allt annat du kan få ut från den. Eventuella överblivna ben och skrov sparas dock i en plastpåse i kylen till att koka soppa eller fond på. Tag därefter 10 potatisar, 3 morötter, 2 palsternackor samt en röd lök. Skala dessa samt skär de i kuber (löken i klyftor), ca 1,5 X 1,5 cm. Gör likadant med 1 squash, denna behövs dock inte skalas.


Föreställ dig nu att du är en mästerkock och tag fram en liten skål där du blandar 4 msk olivolja och 2 msk kycklingfond. Pensla kycklingdelarna med detta. Diska direkt av skålen så att du fortfarande känner att allt sköter sig själv i ugnen men utan någon extra disk att ta hand om.


Lägg nu kyckling och rotfukter i en långpanna och in med det hela i ugnen i ca 35-40 minuter i 200 graders värme. En god husmor sätter sig nu inte och stirrar på ugnen eller målar naglarna. Hon tömmer slasken på potatisskal och övriga biprodukter. Äger du en gris kan du med fördel ge denna potatisskalen. Du får tillbaka det hela vid jul. Diska av kniven och skärbrädan. Duka middagsbordet. När 5 minuter återstår, tag ut formen och släng i 8 små halverade kvisttomater samt strö över fetaost. Höfta lite här, 100 gram eller så. In i ugnen igen för de sista 5 minutrarna. Servera med en kall sås gjord på crème fraiche, lite kycklingfond och hackade örter. Till det ett gott brytbröd och DRICK VAD FAN DU VILL!


Men nu kom jag ifrån ämnet. Si, det är så att jag tänker så bra när jag diskar eller skalar potatis och morötter. När jag står där vid diskhon så dyker alla möjliga tankar och funderingar upp. Det enda man behöver hålla koll på är ju att glaset blir rent eller att man inte misstar sin tumme för en morot *AJ*. Nu när jag stod där och skalade en palsternacka dök sången från Klas Klättermus upp. Det i sig är inte klokt. Som barn var jag med i "Vår teater" och ett år övade vi in just Klas Klättermus vilken framfördes inför stolta (och tåliga) föräldrar. Jag kan inte ha varit mer än 6-7 år gammal. Hade inte en aning att den satt där någonstans i minnets centrum;


"Den som bara vill ha kött och äter sina vänner
Han blir så däst och lat och trött och får så fula tänder"


Redan här började jag fundera. Det känns som att faktadelen är lite dåligt underbyggd men okej, vi pratar Klas Klättermus och att äta sina vänner är inte schysst.


"Men den som äter palsternackor han går inte av för hackor.
Det finns kraft i morotssaft för den som håller stilen.
Man får så många goda vänner, blir så snäll mot dom man känner"


Argumentationen är inte helt klockren! Man blir inte snällare för att man inte äter kött, möjligtvist blir man mer uppskattad av sina vänner för att man inte tuggar i sig dem. Men så kommer slutklämmen;


"och får så väldigt fina tänder liksom krokodilen"


Här faller ju textförfattaren på eget grepp! Först fick man fula tänder om man äter kött. Och sedan får man väldigt fina tänder som krokodilen om man bara äter grönsaker och rotfrukter. En värre karnivor än krokodilen får man väl leta efter!? Näää, hela retoriken i texten är så dåligt underbyggd så det krävs liiiite mer för att jag ska ge upp att äta kött, hur gott potatis och palsternacka än är.


Note; Karnivor är ett annat ord för köttätande rovdjur. Predator är ett ytterligare ord med samma betydelse. Jag valde ordet karnivor. Man måste någon gång få tillåta sig att få använda de där orden man lär sig genom att lösa korsord.


 

Ovido - Quiz & Flashcards