Alla inlägg den 23 oktober 2009

Av Helene - 23 oktober 2009 12:23

......vara så svårt att fotografera svarta djur. Eller rättare sagt, tänk att det ska vara så svårt att få bra bilder av svarta djur, vilka de än må vara; marsvin, katter, hundar etc. Och då tänker jag på djur med svart päls utan några ljusa markeringar/fält. Alla säger att det är svårt att få bra bilder på helsvarta djur. Själv är jag ju uppvuxen med svarta labradorer och av alla katter vi hade var två stycken helsvarta. I mor och fars fotoalbum vimlar det av foton på dessa djur men många av fotografierna är ruskigt dåliga. Jag kan fråga; - Vem är det där? Är det Elliot?  Näää, säger pappa tveksamt och sätter på sig glasögonen och vänder och vrider på albumet. Håller upp det i ljuset framför fönstret och svarar; - Jag tror nog det är Bobby men det är svårt att säga.


Djur med kolsvart päls tenderar liksom att bara bli en svart "sudd" utan konturer på fotografier. Det är svårt att få till kontrasterna. Alla deras säregna drag och deras egna utmärkande utseende försvinner någonstans. Någon som har något bra tips på hur man tar bra fotografier på sin svarta hund t ex?


Nedan, ett bra exempel med tre terriers. Från vänster;  Sealyhamterrier, Skotsk terrier samt en West Highlands White terrier. Trots dagsljus är det svårt att urskilja hur just denna skotte egentligen ser ut om ni förstår vad jag menar.


 



Ovido - Quiz & Flashcards