Direktlänk till inlägg 2 januari 2010

Varför jag stundtals hatar människan

Av Helene - 2 januari 2010 12:49

Stundtals blir jag så bottenlöst trött på den värld vi lever i men mest av allt blir jag rasande.


I morse inleddes den stora vargjakten i Sverige. Riksdagen har beslutat att tillåta licensjakt på 27 vargar fram till den 15 februari. Samma riksdag har beslutat att det inte får finnas fler än 210 vargar i Sverige.  Orsaken ska bland annat vara att det svenska vargbeståndet hotas av inavel och därför tillåts vargjakt i 5 olika län i Sverige.


Svindlande 12 000 jägare har registrerat sig för att delta. Redan för drygt en halvtimma sedan rapporterades 12 vargar skjutna, however, samtliga av dessa är inte konstaterade avlidna (!!!). 15 vargar kvar att skjuta alltså.


Förmodligen - eller med stor sannolikhet - blev jag tappad i golvet som liten. Jag förstår nämligen inte. Jag förstår inte hur man ökar utaveln genom att minska populationen. Vidare förstår jag inte hur man kan tillåta att 12 000 skjutglada nissar ger sig ut i skogen samtidigt. Risken är överhängande att man skjuter fler än kvoten. Svenska Rovdjursföreningen säger också;


"– Vi har bara 185-219 vargar i landet. Det är för tidigt att beståndsbegränsa. Enbart skyddsjakt borde tillåtas. 27 vargar innebär en minskning med tio procent, vilket kan få stora konsekvenser beroende på vilka vargar i en familj som skjuts. Valpar, födda i maj, kan dö indirekt."


Vidare blir jag fullständigt rasande när jag läser att man har godkänt jakt med snöskoter. Det har kommit enormt mycket snö i Sverige de senaste veckorna och det har fortsatt att snöa. Därmed har ingen bärande skare kunnat bildas ovanpå snötäcket trots kylan. Ingen match för en snöskoter men oerhört jobbigt och stressande för vargen som därmed får det mycket svårare att ta sig fram och fly. Det är inte - ur djurskyddssynpunkt - okej. Visserligen kan man säkert hävda att man därmed snabbt skjuter av vargarna utan att de stressas allt för mycket men jag anser att de inte ska stressas öht. Att sitta på pass i ett jakttorn och skjuta en varg som dyker upp på ett fält - totalt ovetande om faran - torde vara en mer humanitär jakt. De skjutglada nissarna har ju trots allt fram till den 15 februari på sig. Men samma skjutglada nissar vill väl inte sitta i ett jakttorn och frysa arslet av sig.


Tack och lov har Världsnaturfonden, WWF, reagerat och kristiserar jakten hårt. Det finns en strimma av hopp för mänskligheten.


 
 
saynoo

saynoo

2 januari 2010 13:23

Ha en super fin dag!!

:):)

http://hollywoodnews11.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

2 januari 2010 15:22

Jag blev alldeles förkrossad över att läsa om hur 12 000 människor unisont gett sig ut i skogen för att jaga dessa alldeles för få, vackra djuren...
Idioter!!

http://igurt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helene

2 januari 2010 16:02

Och vad är det för jävla nissar där ute? 12 skjutna vargar har rapporterats men alla är inte konstaterat avlidna. Ligger det skadeskjutna vargar ute i skogarna??? Aldrig förr har ett nackskott (inte mot vargen såklart) känts så lockande.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards