Direktlänk till inlägg 3 januari 2010

Ny dag

Av Helene - 3 januari 2010 11:44

Ny dag för mig och för många, många andra men inte för ett stort antal vargar. Det är oerhört svårt att försöka sig på ett inlägg efter gårdagens jakt (läs; slakt). Igår skådade jag återigen människans sanna ondska. Inte första gången människosläktet visar upp en sida som är ondskan definierad och personifierad men likväl lika svår att förstå varje gång.


Så hur går man vidare? Allt man skulle kunna tänka sig att skriva om ter sig så ytligt i sammanhanget. Vem bryr sig om dagens middagstips eller att solen försöker visa upp sig just nu utanför mitt fönster. Hur skriver jag ett inlägg utan att förringa gårdagens händelse? Hur skriver jag ett inlägg utan att det ska verka som om hela gårdagen har runnit av mig som vatten på en gås? Det går knappt men jag får försöka. Jag får plocka upp det som trots allt är vackert här i världen och det får bli med ett ytterligare gammalt nostalgifoto från uställningen i Mineola 1908. Hundarna på fotot får en också osökt att tänka på vargen.


Bildtexten anger; "M.R Guggenheim & Eskimo Dogs at Mineola"


Och här blir jag lite förrvirad. Jag kikade i "husbibeln". Rasen Eskimo fanns bara med som ett tillägg i min upplaga av "All världens hundar" och utan bild eller annan illustration. Googlade och fann American Eskimo Dog men den såg definitivt ut som en större modell av Pomeranian eller t om Volpino Italiano. Fann dock att det finns en Canadian Eskimo Dog och där fanns klara likheter. Men jag finner varken den Amerikanska eller den Kanadensiska på SKK's hemsida och dess rasförteckning. Vad heter raserna på svenska? Någon med kunskap och som vet?


 

 
 
Karin F

Karin F

5 januari 2010 10:41

Min syster hade en gång i tiden grönlandshund. Kan det vara sådana? (Har ingen aning rasens korrekta namn i amerikansk terminologi)

http://www.myosotis.se

 
Ingen bild

Helene

5 januari 2010 12:25

Ja men Grönlandshund är väl ett väldigt bra förslag. Tack Karin.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards