Direktlänk till inlägg 11 januari 2010

Cesky Terrier - Det bästa av två världar?

Av Helene - 11 januari 2010 13:42

Cesky Terriern har fram tills nu, varit mer eller mindre en okänd ras för mig. Fann den lite av en slump då jag läste om Sealyhamterriern.


Si, det var så här med uppkomsten av Cesky Terrier;


Frantisek Horak (1909-1996) var en tjeckisk genetiker med stort intresse för hästar och hundar och då i första hand terrier. Han var under många år en av Tjeckiens ledande uppfödare av den skotska terriern. Han var själv en entusiastisk jägare och trots att hans uppskattning för den Skotska terriern var hög så ansåg han att den hade brister som jakthund. Horaks andra ras, Sealyhamterrier, förenade likaså fördelar med vad han uppfattade som betydande nackdelar för en jakthund. Någonstans mittemellan dessa två raser, försedd med de bästa exteriöra särdragen från var och en, fanns Horaks idealhund. År 1949 parade Horak två hundar, en Skotsk terriertik av egen uppfödning och en Sealyhamhane med engelskt påbrå.


År 1963 hade han etablerat en så pass karakteristisk stam hundar att de kunde godkännas som egen ras. Han döpte den till Cesky terrier för att hedra sitt hemland. Cesky terriern fick kort efter erkännandet närmast status som en av Tjeckiens nationalraser. I slutet av 60-talet kom den första ceskyn till Sverige och idag finns ca 300 individer i landet.


Och nu när man ser bilder av de tre raserna så blir det så tydligt;


  En skotsk terrier plus en


  Sealyhamterrier blir ju såklart en


  Cesky terrier!


Källa; Rasklubben för Cesky terrier samt http://www.cesky-terrier-club.co.uk/html/history.html


 
 
Ingrid

Ingrid

12 januari 2010 19:26

Åh, vad roligt att du skriver om Cesky terriern! Hade förmånen att få se dom på Hund 2009 och blev förtjust i rasen - de bästa av två världar, på pricken!

http://igurt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helene

13 januari 2010 10:04

Vad kul! Jag har aldrig någonsin träffat en. Inte vad jag vet i alla fall.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards