Direktlänk till inlägg 14 januari 2010

Elvis, Elvis eller Tommy Steel?

Av Helene - 14 januari 2010 12:15

Pratade med lilla pappa i telefonen och vi påminde varandra om roliga minnen och hjälptes åt att fylla i glapp.


Min pappa är född 1945 och växte upp i Vasastan i Stockholm. Min pappas föräldrar, dvs min farmor och farfar, var väldigt bestämda med hur min pappa skulle klä sig, föra sig, ja, överhuvudtaget uppföra sig osv. Med andra ord; Han fick en ganska strikt uppfostran.


När min pappa var 13 år började han i Realskolan, Vasa Real närmare bestämt, vilken låg och fortfarade ligger i Vasastan (numera är skolan dock ett gymnasium). Detta var år 1958. Elvis Presley och Tommy Steel var redan nu giganter men man kunde inte gilla båda. Det fanns en tydlig uppdelning mellan Presley-fans och Steel-fans.


Till saken hör att när jag många, många år senare själv var tonåring så brukade pappa hålla långa moralpredikningar om hur man uppför sig i skolan; Inte klottra på bänken, inte klottra i skolböckerna, inte vara uppstudsig mot lärarna, göra alla läxor etc, etc. Sånt där man som tonåring tyckte att det var dötrist att lyssna på.


Nåväl, när jag var en 15-16 år och vid ett av mina besök hos farmor, som då fortfarande bodde i Vasastan, så beklagade jag mig för farmor då jag tyckte pappa var så sträng avseende min skolgång. Farmor skrattade lite och sa;  

"- Vänta så ska jag hämta något".


Farmor försvann in i farfars arbetsrum och kom tillbaka med en vacker inbunden lärobok i historia. Det var min pappas gamla historiebok från när han gick i realskolan. Si, när min pappa gick i skolan var böckerna fortfrande vackert inbundna mellan hårdpärmar. "- Titta i denna, sa farmor, det är din pappas lärobok i historia från när han var en 14-15 år gammal" .


Jag började bläddra och började skratta. Ju mer jag bläddrade, ju mer skrattade jag och lilla farmor, hon nickade och skrattade hon med. Eftersom det var en historiebok, var den fylld av porträtt av bla gamla kungar från 1600-1800-talet. Dessa porträtt hade min då 14-15-årige pappa förbättrat något genom att rita dit lite extra mustach och skägg, några hade fått en svart piratlapp för ena ögat. En kung hade fått en blodig dolk rakt ner i huvudet osv, osv.

På var och varannan sida hade min far också klottrat "Elvis Presley" eller "Tommy Steel".


Nu när jag satt med pappa i telefonen så påminde jag honom om denna historiebok och frågade honom om det var så att han kanske var lite ambivalent vad gäller Presley och Steel. Kunde han inte bestämma sig tro? Det var ju trots allt så att man skulle gilla antingen Presley eller Steel. "- Nej, sa pappa, jag lyssnade egentligen bara på Presley men de tjejer jag gillade lyssnade på Steel så jag låtsades gilla honom för att ligga bra till hos tjejerna".


"A cunning plan" helt enkelt tyckte den då 14-15 åriga Vasastanskillen som för övrigt bytte kläder varje morgon nere i källaren. Japp, så var det! Farmor och farfar, eller ffa min farfar var oerhört strikta och bestämda med att pappa skulle gå till skolan iförd en snygg struken skjorta, snygga välpressade gabardinbyxor och lågskor. Skorna skulle för övrigt vara putsade. Håret skulle vara vattenkammat med en absolut spikrak sidobena. Detta var 1959-60. Pappa vägrade att bli utskrattad i skolan. Han tog hissen ner till källarplanet varje morgon innan skolan och bytte om. I sin skolväska medförde han nämligen ett par jeans som han vek upp byxbenen på samt ett par sneakers med lite högre skaft. Skjortan behöll han på men rullade upp ärmarna. Håret ruffsades till och sen kammade han om det till något som skulle likna Elvis's frisyr. När han kom hem från skolan åkte han ner till källaren och bytte tillbaka till de kläder farmor och farfar ansåg att han skulle ha och kammade till sidobenan. Jösses!!


Nedan; Elvis såklart!


 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards