Direktlänk till inlägg 19 januari 2010

Lagar mat

Av Helene - 19 januari 2010 13:15

Har tillbringat förmiddagen i köket. Få saker ger mig sådan tillfredställe som att laga god och nyttig mat, gärna dubbla portioner (färdiga matlådor eller att frysa in får mig att gå ner i spagat). Idag har jag gjort 8 portioner av Chili con carne. En suverän rätt. Du kan äta den med ris och en sallad eller skippa riset och ha ett gott vitt bröd till istället. Ett annat tips är att äta rätten med majschips. Det finns så många recept på Chili con carne så det är bara att söka på nätet. Man kan själv välja hur stark man vill ha den, chillipulver är ju givet (färsk chili för den som gillar starkt) ett par droppar tabasco för extra hetta. Vita böner är det vanligaste men här finns möjlighet att byta ut dessa mot vilka bönor som helst; Kidneybönor, svarta bönor etc.



Lite av ett grundrecept men testa dig fram med olika kryddor och bönor.


Antal portioner: 8


Ingredienser

1,5 kg blandfärs
2 gula lökar, i klyftor
3 klyftor vitlök, hackade

1 röd paprika
1 tärning nötbuljong + 1 dl vatten
2 burkar krossade tomater med chili ā 500 g
1 msk chilipulver (kan bytas ut mot färsk chili)

1 tsk spiskummin
2 lagerblad
3 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
2 stora burkar vita bönor


Tillagning


1. Skala och hacka den gula löken samt vitlöken. Kärna ur paprikan och skär den i bitar. Bryn löken i lite matfett på svag värme. Rör ner färsen och paprikan. Bryn alltsammans några minuter.
2. Lägg i resten av ingredienserna och kryddorna utom bönorna. Var försiktig med chilipeppar om grytan inte ska bli för stark. Koka grytan livligt utan lock ca 10 minuter. Rör om ofta. När det mesta av vätskan har kokat in, häll i bönorna och smaka av med salt och peppar.
3. Låt alltsammans bli genomvarmt. Servera valfritt med t ex ris, sallad, bröd, majs/tortillachips och en klick gräddfil. Gräddfilen är jättegod till om man valt en lite starkare variant på rätten.

 
 
Lena

Lena

19 januari 2010 13:37

Ååh chili con carne är så himla gott!! =)

http://lenaskrypin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards