Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Hushållsnära tjänster

Av Helene - 28 oktober 2009 17:38

Skulle du kunna tänka dig att betala för hushållsnära tjänster, dvs, låta någon annan komma hem till dig och ta hand om din/familjens skit? Det finns stunder då jag definitivt skulle kunna göra det och - trust me on this one - det finns säkerligen stunder då min sambo skulle kunna spendera en krona eller två för att ta hjälp utifrån. Si, min sambo, han är lugnet själv och tar städning med ro. Inte att han struntar i att städa, utan det är helt enkelt så att han inte hetsar upp sig när han drar fram dammsugare och skurmopp. Lite avslappnat och visslande skrider han till verket.


Undertecknad därimot stövlar runt som en rabiessmittad iller, fräser, spottar och hugger efter alla. Vrålar; "Hur kan det se ut så här?" följt av "Jag blir gaaaalen". DET, tror jag min sambo gladeligen skulle kunna betala för att slippa. Min goda och jordnära uppfostran förbjuder mig dock att ens tänka i banorna "städhjälp". Ens egna skit tar man själv hand om vilket egentligen - om man ska vara riktigt ärlig - är en omskrivning för "vi har inte råd med städhjälp".


Idag ramlade jag över nedanstående skapelser och kände direkt att detta, detta skulle kunna vara lösningen på mitt problem. Om man blandar ihop en cocktail[dress] bestående av en skopa vampyrfilm, ett par skedar av klassikern "Familjen Adams", några ryska spetsar á la 1890-tal så kan man få till en riktigt trevlig liten out-fit att bära vid veckostädningen. Förhoppningen är ju att jag ska tycka att städningen blir roligare.


 

 
 
Lisbeth

Lisbeth

29 oktober 2009 10:56

Helene - du är något viktigt på spåren! Jag måste arbeta upp mig till raseri innan någon allvarligt menad städning kan igångsättas.
Har dock lagt märke till följande: när en karl städar så sker det exklusivt i fiskhöjd - alltså på golvplanet. Allt annat - spindelväv i vrårna, dammet på bokhyllor, etc - lämnas åt sitt öde. Sekundär könsskillnad?

http://ulvus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helene

29 oktober 2009 11:43

Jamen, precis så är det Lisbeth. Sambon är en klippa på att städa golv. Köksgolvet knäskuras med rotborste *me like* men vad hjälper det om dammet ligger kvar i bokhyllan? Det blir liksom bara en punktmarkering av städningen. Dammet i bokhyllan virvlar upp och lägger sig på det nystädade golvet...!

Mitt största problem är att jag vill ha det rent, fräscht och städat omkring mig, mår dåligt när det är ostädat, men hatar själva städningen. Där skiljer jag mig från min syster, min mamma och min - numera hädangångna - mormor, de tyckte/tycker om att städa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards