Alla inlägg den 1 november 2009

Av Helene - 1 november 2009 15:46


Sitter här och  trodde jag skulle få fortsätta ha det bra och känna lite lugn och bara njuta av min ensamhet och mitt te. Älskad sambo har åkt till jobbet för några timmar framåt. Yngsta sonen är ute och "härjar" i skogen med några kompisar och äldsta sonen sitter på sitt rum med bästa kompisen och spelar X-box och av de märker man inget.


Men så sitter jag här och finner detta;  


På tillverkarens hemsida kan man läsa "

"Hot Dogs Kulkorv är korvbollar som kombinerar korvens smak med köttbullens form. De är fria från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein. Perfekta till pastan, i gratäng, på pizza, på grillspett, i grytan, i pytt, wrap, wok, soppa..."


Korvbollar? Hot dogs kulkorv? Nog för att de verkar lämpliga för födoallergiker men vad faaaan? Jag blir så in i norden less och rent ut sagt fly förbannad på sånt här. Om man nu tvunget vill köpa varmkorv (jag gör det själv ibland) så kan det väl inte vara så svårt att ta fram en skärbräda och kniv och skära upp lämpliga bitar till pizzan, grillspettet eller vad man nu ska ha de till. Detta är ytterligare ett sätt att lura barnfamiljer (det är de som köper ovanstående skräp). Vad barnfamiljerna inte tänker på är att dessa korvbullar med all säkerhet har ett MYCKET högre kilopris än den vanliga varmkorven.


Detta leder mig osökt in på den kost som vissa föräldrar väljer att servera sina barn.


Det lagas alltför mycket skräpmat till våra barn. Eller tillagas? Nu överdrev jag allt. Det är fryst färdigpizza, hamburgare och kebabtallrik från grillen, helfabrikat i form av köttbullar, pannbiffar och fiskpinnar. Enkelt och snabbt är mottot! Smak och näring kommer i andra hand. Det klagas på att barnfamiljer har det så illa ställt ekonomiskt. Ändå verkar det finnas outsinligt med klirr i kassan avseende skräp. För skräp är vad det är!


- Ja, men vi har inte tid", gnäller föräldern. - "Vi arbetar så mycket!"


Och tjänar pengar som ni lägger på skräp? På mat som inte duger som föda till varken er själva, men framförallt inte till växande barn. Mat som bara innehåller fett, konserveringsämnen och restprodukter.


Jag har haft så många personer omkring mig som i månader har tjatat om sin köksrenovering. Vid varenda kafferast på arbetet har man fått ta del av folks problem med bänklistor och fellevererat kakel. Ny spis, ny kyl och frys, ny fläkt, ny diskmaskin  och såklart en ny micro. Innan köket ens är färdigt är notan uppe på 50-100 000 riksdaler. Släng ut spish******t. Det enda ni behöver är en micro så ni kan värma upp de där frysta pirogerna eller vad ni nu fick med er hem till middagsmat.


Tack och lov är inte alla funtade på detta sätt. Jag har familjemedlemmar, vänner och andra närstående som är helt fantastiska när det kommer till matlagning. Det är köttgrytor och andra långkok, egna soppor, och eget matbröd. De flesta är klart duktigare än undertecknad som faktiskt inte lagar ALLT från grunden. Konservburkar bor det många i mitt skafferi. Men att köpa hem fyra frysta minipizzor när jag för samma pengar kan göra en köttgryta för 6-8 personer, ja, DET gör jag inte!



Ovido - Quiz & Flashcards