Alla inlägg den 6 november 2009

Av Helene - 6 november 2009 20:38

Har suttit och gått igenom gamla skivor, både vinyl och CD. Det finns en låt som är väl representerad i min skivsamling. Det är Cat People (Putting out fire). Ett soundtrack skriven av och inspelad med David Bowie. Den är från filmen Cat People från 1982. Jag fann att jag har den dels på singel, dels på maxisingel i "extended extra long version", typ 7 minuter lång samt hela soundtracket (samtliga låtar från filmen) på vinyl OCH CD. Jag älskade låten, inget snack om saken. Jag älskar den fortfarande. Det är nog också den enda låt jag någonsin i mitt liv har kallat *harkel* sexig. Den ÄR så in i helskotta sexig!!


På med volymen! http://www.youtube.com/watch?v=t01BpGCmErg

Av Helene - 6 november 2009 14:16

För många år sedan köpte jag en kokbok med recept från Louisiana, USA, framförallt New Orleans och sk Cajunmat och det Creolska köket. Denna mat kännetecknas av kryddiga grytor där man blandar t ex korv, kyckling, kräftor och nötkött tillsammans med grönsaker i en och samma gryta. Maten är - till skillnad från mycket annan mat i USA - oerhört nyttig och dessutom smakrik samt ekonomisk att tillaga. Kokboken jag köpte var på engelska och mitt största problem var att omvandla vikt- och volymmåtten till decilter och gram. I övrigt är rätterna väldigt lätta att tillaga. Mitt tips idag är denna Cajungryta med kyckling och chorizokorv. Det är verkligen ett superbra recept då man oftast har de kryddor som krävs hemma, likaså den gula löken, vitlöken samt en burk krossade tomater. Det enda man behöver se till att föra upp på inköpslistan är därmed kycklingfilé, chorizokorvar samt grädde. Dessutom smakar  denna lite kryddiga gryta hur bra som helst efter en långpromenad i ett lite kyligt och rått novemberväder.


Cajungryta med kyckling och chorizo


Ingridienser (4 personer)

  • 600 g kycklingfilé
  • ½ dl kinesisk soja
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk matolja
  • 2 tsk torkad oregano
  • 1 tsk torkad timjan
  • 2 tsk chilipulver
  • 2 krm spiskummin
  • 1 burk krossade tomater
  • 3 lagerblad
  • 2 tsk farinsocker
  • 1 dl vatten
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 dl grädde
  • 3 chorizo

Tillagning


1. Ansa och skär kycklingfiléerna i mindre bitar.
2. Blanda kycklingbitarna med soja i en bunke. Låt kycklingbitarna ligga kvar i sojan medans du gör punkt 3-7.
3. Hacka lök och vitlök.

4. Stek löken mjuk i olja. Använd den gryta du ämnar laga hela rätten i, tex en järngryta.
5. Blanda kryddorna och låt dem fräsa med en stund.

6. Tillsätt krossad tomat, lagerblad, farinsocker och vatten.

7. Smula i buljongtärning och koka upp.
8. Lägg i kycklingbitarna och koka på låg värme i 15 minuter.
9. Skiva och stek chorizon.
10. Lägg ner chorizon i grytan tillsammans med grädden.
11. Koka upp.


 Servera med kokt ris och ett gott vitt bröd.


(Tips! Du kan dryga ut grytan för fler portioner genom att tillsätta en burk vita bönor)


Nedan; New Orleans

 


Ovido - Quiz & Flashcards