Direktlänk till inlägg 7 november 2009

Vilken är bäst?

Av Helene - 7 november 2009 12:10

I mitt rotande bland skivsamlingen igår hittade jag mina gamla vinylskivor med Tears for Fears. Detta kastade mig drygt 25 år tillbaka i tiden. År 1983 släppte Tears for Fears sitt första album "The Hurting" vilken innehöll låten "Mad World" (singel från 1982). Jag var då 14 år gammal och köpte skivan. Två år senare släppte de albumet "Songs from the Big Chair" med bla superhiten "Shout". Året efter, dvs 1986, höll de en konsert i Stockholm vilken jag och en kilkompis hade köpt biljetter till. Personligen tyckte jag dock att den första skivan var bättre, den andra var lite för komersiell för min smak.


Nåväl, nu kommer lite av en "Jag-mötte-Lassie-historia". Min killkompis som jag skulle gå på konserten med, jobbade extra på Sheraton Hotell i Stockholm (vi gick på samma gymnasium vid denna tid). Han arbetade med room-service. Samma dag som konserten var, jobbade han - helt ovetandes om att Tears for Fears bodde på hotellet. Han fick en beställning till en av sviterna "on the top floor" och hastade iväg och knackade på dörren. Dörren öppnades av en av de två medlemmarna; Roland Orzabal. Min kompis fick först inte fram ett ljud sen kläckte han ur sig; "I'm going to your consert tonight".


Det var en mycket skakig och uppspelt kompis jag senare under kvällen mötte upp utanför hotellet innan konserten.


När jag igår fann deras första skiva satte jag på den och lyssnade på låten "Mad World". Jag har alltid tyckt att originallåtar är bättre än alla covers som sedemera ploppar upp men i just detta fallet blir jag osäker. Si, nästan 20 år senare (år 2001) gjorde Gary Jules en cover på just "Mad World". Låten blev återigen en hit och var också ett av soundtracken till filmen "Donnie Darko". Och det vete tusan om den faktiskt inte är bättre än originalet?


Vad säger ni? Vilken är bäst? Originalet med Tears for Fears år 1982 eller covern med Gary Jules från 2001? (Den senare har åtminstonde ett mer tilltalande yttre). Klicka på länkarna, lyssna och jämför!


http://www.youtube.com/watch?v=9ZRib_aAQFQ


 


Eller "Mad World" Anno 2001 http://www.youtube.com/watch?v=4N3N1MlvVc4


 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards