Direktlänk till inlägg 11 december 2009

Mr Plumber from Hell?

Av Helene - 11 december 2009 12:56

Tanken är att jag ska skriva ett inlägg på temat England, illustrerat av ett vackert foto. Just nu har jag ingen bra idé på vad det skulle kunna vara så medans jag fortfarande funderar så "fyller jag ut" bloggen med ett inlägg på temat England och i detta fallet en rörmokare. En kär gammal anekdot skulle man kanske kunna kalla den.


Si, det var så att när min äldsta son var alldeles ny på jorden så bodde jag under en period i England. Min sambo, tillika min sons far, var fortfarande bosatt i England och vi hade inte riktigt hunnit med den delen av logistiken när vi bestämde hos för att bli föräldrar. Jag älskar britterna, jag älskar engelsmännen men vissa saker var jag inte riktigt beredd på, t ex hur man bemöter en engelsk rörmokare, i detta fallet "Mr Plumber from Hell".


När jag hade vistats i England ett par veckor blev det tjall på kranar och rör i vårt badrum. Detta badrum hade för övrigt en ljust grön heltäckningsmatta (bara som en parantes). Nåväl, heltäckningsmattan var inte den som orsakakade problemet utan varmvattenberedaren, en makapär i kolossalformat som var inhyst i en skrubb i badrummet (!!!). Rådig sambo ringde rörmokaren som lovade dyka upp dagen efter. Sambon förklarade att han skulle befinna sig på arbetet men "my girlfriend will be here".


Morgondagen kom och timmarna gick. Ingen rörmokare. Jag ringde till sambon och frågade om det var meningen att jag skulle sitta inlåst en hel dag och vänta på en rörmokare. Nåväl, sen, sen eftermiddag dök han äntligen upp, iklädd snygga byxor och skjorta. Jag hade ju förväntat mig någon i blåställ eller åtminstonde med någon gammal maläten skyddsrock. Något annat jag reagerade över var att han inte hade någon vertygslåda med sig, inte så mycket som en skiftnyckel.


Jag förevisade honom badrummet med varmvattenberedaren. Han tog sig en titt, kliade sig lite i huvudet och sa:


- Do you have a bucket, Miss?


Jag stirrade häpet på honom, gapandes som en fisk på torra land varpå han började förklara vad en "bucket" är. Jag avbröt honom och sa att "Jag vet vad en hink är...." och gick till städskrubben för att rota fram en.


Återvände till badrummet och Mr. Plumber som knackade lite på varmvattenberedaren, skruvade på något reglage och konstaterade att "Jag har inte de rätta vertygen med mig. Jag återkommer imorgon."


Förmodligen hade han alla vertyg han behövde i bilen (bara att gå ut och hämta) men med tanke på den sena timman, hans klädsel och det faktum att han visste att mannen i huset inte var hemma, så såg han nog sin chans att lite halvprofessionellt göra ett besök på väg till puben.


I dag blir jag alldeles röd och het om både kinder och öron av skam när jag tänker på den här historien. Sambon kom hem från jobbet någon timma senare och skrattade gott när jag berättade om vår fortfarande icke fungerande varmvattenberedare och kranar. Ännu mer röd och het om kinder och öron blir jag när jag tänker på att Mr Plumber förmodligen satte sig i bilen, susade ner till den lokala puben där han mötte upp sina polare för "a couple of pints". Där vid bordet berättade han säkert om den korkade svenska tjejen på John Goosh Drive. Jag kan se framför mig hur hans polare krampade av skrattanfall runt bordet när han beskrev hur han bad mig om en hink!!!


Sånt här är alltid lite knepigt när man kommer till ett nytt land. Är det okej att skälla ut hantverkaren om man inte riktigt vet hur saker och ting fungerar, ffa när det är i ett sådant land som England där alla är sååååå trevliga och artiga? Jajamensan! Det är det! Så mitt råd till er om ni någonsin får för er att bosätta er i England och av någon anledning behöver anlita en hantverkare; Gör de inte det de ska, så skäll, vrålskäll gärna och vägra betala ett endaste pund innan arbetet är slutfört på ett tillfredställande sätt.


 



 
 
Ingrid

Ingrid

11 december 2009 17:11

Exakt så är det!
Min vän Idha flyttade till England för sisådär två år sedan och lärde sig raskt att vara "osvensk", dvs. kräva, vara besvärlig och to.m begära pengarna tillbaka om hon inte var nöjd.
På så sätt fick hon ett gratis kylskåp (flyttgubbarna pajade hennes gamla) och en gratis köksbänk då de först monterade den fel...

Läs min önskelista på bloggen, tror att du kanske kommer le åt en av önskningarna ;)

http://igurt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Helene

11 december 2009 17:39

Precis! Sambon skrattade ju gott åt mig men det var för att han vet hur hantverkarna kan vara. Dagen efter lyfte sambon luren och sa ett och annat (otrevligt) till rörmokaren som hastade hem till oss och fixade både det ena och andra inom loppet av ett par timmar.

 
Rörmokaren

Rörmokaren

9 januari 2010 23:07

Rolig läsning :))

http://www.rormokare.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards