Alla inlägg den 15 januari 2009

Av Helene - 15 januari 2009 19:43

Jag lider av akut skrivkramp. Inte ett enda vettigt ord har jag fått ur mig på 1,5 dygn. Kommentarer i andras bloggar går bra. Så också att hjälpa människor med deras släktforskning och att skriftligen få ihop forskningsresultatet i begriplig form så att mottagaren förstår innehållet. Men att författa något själv, något som en annan person kan finna intressant att läsa!? Nej, inte ett ord formas på datorskärmen.


Försöker hitta uppslag. I vanliga fall är det oftas bilder, gärna gamla fotografier vilka jag hämtar inspiration ifrån. Har kikat på lite sparade bilder på datorn - såna som är tänkta att illustrera mina blogginlägg - men ingen av de känns tillräckligt inspirerande att skriva om.


Tittar på min älskade samling av gamla vykort, de som är i svart/vitt med motiv föreställande kvinnor från 1900-1920-talet, barn från förra sekelskiftet, platser och städer vilka jag har anknytning till, alla naturligtvist riktigt gamla. Vidare i samlingen, barn utklädda till änglar, ett vanligt motiv vid förra seklet och som råkar vara mitt favoritmotiv. Men kommer det någon strålande skrividé ramlandes över mig? Noop! Vem är intresserad av mina gamla vykort? Vem vill veta att det var just ett av vykorten som inspirerade mig till den kommande nya färgsättningen i vårt vardagsrum? Totalt ointressant och sömnframkallande.


Nej, jag får nog sova på saken och se om jag kan tvinga fram något intelligent i sömnen. Och nu har dessutom Antikrundan börjat på TV. Enda programmet jag följer slaviskt så nu blir det hur som helst inget mer skrivet idag.  


 

Ovido - Quiz & Flashcards