Alla inlägg den 17 januari 2009

Av Helene - 17 januari 2009 18:01

Idag hade jag tänkt skriva om potatis. Berätta lite om potatisens historia och dess betydelse. Kanske nämna något om de extremt svåra svältåren vilka Irlands befolkning drabbades av när potatisskörden slog fel. En av anledningarna till att så många Irländare emmigrerade till det stora landet i väst och också anledningen till att halva USA's befolkning - många generationer senare - plötsligt blir Irländare i själ och hjärta en gång per år och ger sig ut, klädda i grönt och vitt, och firar St. Patricks Day.


Kanske skulle jag kunna dela med mig av några fantastiska potatisrecept passande nog så här i januari månad och i den, för övrigt, rådande finansiella krisen i Sverige. Vore jag riktigt hurtig skulle jag berätta om hur det är att sitta ute på en kobbe i Stockholms Skärgård en varm sommarkväll och borsta färskpotatis som ska ingå i den, för kvällen, planerade middagen. En middag som intas sittandes i båten, till ljudet av vattnet som kluckar mot kölen och det avlägsna puttrandet från en gammal träbåt i fjärran.


Men jag tyar inte som man sa i Småland förr. Inspirationen har fortfarande inte riktigt kommit tillbaka men framför allt känner jag mig osedvanligt trött idag. Så det får bli ett härligt gammalt foto istället. Ett foto från en ICA-butik i Stockholm någon gång på 50-talet. Den säljande texten lyder:


"Potatis för hushållet är A och O. Smakmärkt Slotts är både ren och go´."


Ovido - Quiz & Flashcards