Alla inlägg den 23 januari 2009

Av Helene - 23 januari 2009 10:54

Jag finner det vansinnigt roligt att finna lite udda uppgifter om olika hundraser. Eller uppgifter som i sig inte är udda på något sätt men som ger det där lilla extra eller "onödigt vetande men så väldans roligt att känna till ändå".


Jag har alltid varit oerhört förtjust i Alfred Hitchcocks filmer. Ingen kunde som Hitchcock skapa spänningar och överraskningar i filmerna. Han lekte med ljuset och byggde skickligt upp spänningssekvenser där man anade vad som komma skulle men där man ändå "togs på sängen" när det väl inträffade. Redan som barn satt jag uppkrypen i soffan hemma, med en kudde i beredskap, och tittade på några av hans alster. Det var dock först när jag var i nedre tonåren som mina föräldrar tillät mig att titta på filmen "Psycho". I månader efteråt vågade jag inte dra för draperiet när jag duschade. Man kan lugnt säga att jag kände ett visst obehag i duschen efter den filmen.


Men Hitchocks filmer var inte bara nervkittlande. Som alla så väl känner till så innehåller de flesta av Hitchcocks filmer framträdanden av Hitchcock själv. Han kan ibland ses för en kort stund då han till exempel kliver på en buss, går framför en byggnad eller syns på ett fotografi. På engelska kallar man denna företeelse för "camo". Detta blev något av Hitchcocks signatur. Filmen "Fåglarna" från 1963 är en sådan film där Hitchcock dyker upp. Det är i scenen där filmens kvinnliga huvudrollsinnehavare, Tippi Hedren, går in i Davidson’s Pet Shop i San Francisco. Samtidigt kliver Alfred himself ut ur samma butik med - ja med vadå? Jo, sina egna två Sealyhamterriers Geoffrey och Stanley. Visst kan man placera denna information under kategorin "underbart onödigt vetande"? Denna underbara upptäckt föranledde ett ivrigt googlande från min sida och visst var det Hitchcocks två egna hundar. Man kan finna en del bilder på "Alfred and his boys". Vill du se scenen? Kika på nedanstående klipp men se upp, som alltid när Hitchcock dyker upp i sina egna filmer så går det undan.


Ovido - Quiz & Flashcards