Alla inlägg den 24 januari 2009

Av Helene - 24 januari 2009 15:36

En av de finaste finns inte mer. Lilla söta Nattsmygarns Oldorina har avlidit nästan sex år gammal. Ollie - som hon fick heta hos mig - var den mest underbara lilla varelse du kan tänka dig. Godhjärtad, en toppenmamma till sina tre kullar och en riktig pussgurka. Ollie var mitt första rasrena marsvin av rasen rex och blev mor till tre kullar. Efter den tredje kullen valde jag att ta henne ur avel. Allt för att inte riskera hennes hälsa och välmående.


Ollie fick därefter gå tillsammans med andra honor. Problem uppstod dock om burkamraten var en hona som gick i avel. När burkompisen födde sin kull så snodde Ollie bebisarna. Kidnappade de helt enkelt. Lilla söta Ollie ville med all tydlighet ha egna bebisar att pyssla om. I och med detta fick jag ta till en lite mindre rolig lösning genom att sätta Ollie med en annan pensionerad hona.


Ollie fick alltid bo på "pusshöjd" i burskåpet. Inget av mina marsvin var så tamt som hon. Dagliga pussar delade hon ut när jag stoppade in näsan i burskåpet. Ja, du lilla Ollie, nu finns du inte mer och att du lämnar ett enormt tomrum efter dig, ja det behöver väl kappast förklaras närmre.


Ollie sover med sina bebisar.


Nattsmygarns Oldorina

2003-05-26 -- 2009-01-22


Ovido - Quiz & Flashcards