Alla inlägg den 13 mars 2010

Av Helene - 13 mars 2010 20:21

London är min andra stad efter Stockholm. Jag är något av en anglofil och jag har varit i London +20 gånger under mitt liv (majoriteten å tjänstens vägnar). Första gången var som 18-åring och när jag tog studenten 1987. Jag fick i studentpresent av mina föräldrar välja en resa vart jag ville. Jag valde London och åkte dit en vecka med pappa. Eftersom det var första gången i London för mig så gjorde vi allt som man ska göra när man är i London och i det ingick ett besök på Madame Tussaud’s. Det mest intressanta var tortyrkammaren trots att jag knappt vågade titta. Därefter har jag besökt Madame Tussaud’s ytterligare en gång vilket skedde en 11-12 år senare med M och våra två barn. 


Orsaken till att jag skriver detta är att det börjar bli dags för en ny Englandsresa och åtminstonde en 5 dagar i London. Barnen minns inget från sitt första och enda besök hos Madame Tussaud’s, de var så små och trots att jag själv känner att jag har sett det hela två gånger och det finns så mycket mer i London att upptäcka och se, så tror jag att barnen skulle uppskatta det. Nåväl, kikade runt lite för att se vad nytt som tillkommit hos Madame Tussaud’s sen sist. En hel del visar det sig. Men det roligaste var när jag halkade in på en sajt med en guide till allt man bör göra och se i London. Naturligtvist fanns Madame Tussaud’s med på listan. Dock tog denna sajt faktiskt också upp de klagomål som förekommer mot detta världsberömda vaxkabinett, dvs klagomål från turisterna/besökarna.


1) Priset! Två vuxna och två barn och du landar på 800 kronor i entré.


2) Köerna! På helgerna kan kön vara 1 km lång och går runt hela kvarteret. Man kan förköpa entrébiljetter av researrangören eller på sitt hotell vilket många gör och då är det en separat kö men alla tänker likadant, dvs förköper så den kön är lika lång den.


3) Obekantsfaktorn (och här började jag skratta). Ett av de vanligaste klagomålen som framförs av besökarna är att de som turister inte vet vem den avporträtterade vaxdockan är. Inte att vaxdockan är dålig på något sätt och vis utan att turisterna helt enkelt inte känner till personen som avbildats. Typ:


Turist 1: "- Vem är det här?"


Turist 2: "- Ja, det står här i katalogen att det är Charles Dickens"


Turist 1: "- Ja, men vem är det dåååå?


Jag önskar att jag någon gång fick sitta som en fluga på väggen och lyssna på turistens klagomål när denna kräver pengarna tillbaka pga att de enda han eller hon kände till/kände igen vid sitt besök, var Drottning Elisabeth II och David Beckham.


"It's hard to please people"


Ovido - Quiz & Flashcards