Alla inlägg den 27 mars 2010

Av Helene - 27 mars 2010 21:50

Lördag kväll hos "lustiga familjen" och vi gör det vanliga vilket betyder att sönerna donar med sitt, sambon jobbar hemifrån (människan jobbar lite för mycket) och jag slösurfar och undrar varför man bara får två träffar när man söker på "pillar bag". Heter det inte pillar bag?


Förutom att sambon sitter framför datorn så slipar han samtidigt knivar. Ja, han håller på att flytta en server och en massa filer och då blir det lite dödtid när datorn arbetar och tuggar på. Då plockar han upp en av köksknivarna och sitter där och drar kniven fram och tilbaka mot slipstenen. Fram och tillbaka, fram och tillbaka.....! Det ljud som uppstår får håret att resa sig i nacken av obehag. Men jag har inte hjärta att be honom sluta, alla har vi våra egna sätt att koppla av på.


I övrigt har dagen gått sin gilla gång. Fick en smärre chock idag dock. Kände ett hysterisk sug efter levergryta vilket brukar betyda att jag fått i mig för lite järn. Störtade ner till La Ica och gissa vad, INGEN KALVLEVER. Stoppade en expedit och frågade om de inte hade någon kalvlever. Svaret jag fick var att "Nej, det har vi slutat med för ingen köper det längre!" Jag; "VAAAAAAAAAA!??"   


Suck, jag blir så trött. Lever är fin-fin mat. Superbilligt, supernyttigt och supergott. De flesta ser illamående ut om man nämner lever men de har inte ätit min mammas levergryta. Det de tänker på är skolkökets leverbiffar som både såg ut och smakade som skosulor. Under hela min uppväxt åt vi ofta mammas levergryta av ovan fetmarkerade orsaker. Vi ungar jublade varje gång det var levergryta till middag. Med tanke på folks reaktioner när jag berättar detta så kan min familj med undertecknad, föräldrar och syskon tydligen placeras in under kategorin "vrickade familjen".


Recept på Mors levergryta vilket är det receptet jag kör på.


Lägg levern (kalvlever eller ungnötslever) i en skål med vatten eller mjölk. Detta drar ut blodet och levern får en mildare smak. Putsa bort hinnor med en vass kniv och skär levern i lagom stora bitar (2x2 cm). Vänd dessa i vetemjöl. Bryn levern i smör i en stekgryta. Ha i färska delade champinjoner. Salta och peppra. Slå på en trea vispgrädde och låt det hela puttra ett tag. Det är även gott att ha i stekt bacon. Servera med ris eller potatis och lingonsylt, gröna ärtor eller en vitkålssallad.


Förresten kan man göra annat med levern också om man nu inte vill äta den själv. Pappa gjorde alltid eget hundgodis av nötlever till våra hundar.


Pappas hundgodis


Köp vanlig nötlever. Skär upp det i små bitar. Lägg ut bitarna på en plåt med bakplåtspapper och torka det i ugnen på 100 grader i ca 40 minuter. Beroende på om du vill ha levergodiset knaprigt eller lite mjukare så varierar du i minuter. Förvara godiset i en tättslutande burk i kylskåpet.


Nej, nu ska jag återgå till mitt slösurfande för det är  ialla fall ingen ordning på någonting nuförtiden, som t ex att kulkorven har puttat bort kalvlevern från kyldiskarna. Baaah!


Ha en fortsatt trevlig helg.

Ovido - Quiz & Flashcards