Direktlänk till inlägg 20 mars 2010

Brittisk humor när den är som bäst - Del 1

Av Helene - 20 mars 2010 13:14

Min sambo brukar alltid säga att jag skulle ha tyckt väldigt mycket om hans mamma. Min sambos mamma avled tyvärr tre år innan jag och min sambo M träffades men sambon har berättat mycket om henne. Låt oss kalla henne W.


W föddes i England, alldeles vid gränsen till Wales men båda hennes föräldrar var från Wales, dock inflyttade till England precis över gränsen som så många andra från Wales gjorde då det fanns bättre med arbetstillfällen i England.


W hade en underbar humor; lite barsk, ironisk, cynisk och nästan lite chockerande ibland. Jag har hört så många historier om vad W var med om, hur hon reagerade i olika situationer och vad hon sa. Som ett par exempel:


När min sambo var en 4-5 år gammal gjorde han det som så många barn gör, dvs tittade på TV och satt alldeles för nära TV'n. Hur många av oss har som barn inte fått hör av våra föräldrar att man inte ska sitta för nära TV'n? Om man gör det kan man tydligen förstöra ögonen eller t om bli blind. Nåväl, samma sak fick engelska ungar höra och också min sambo. Hans mor sa alltid; "- Sitt inte för nära TV'n, du kan bli blind".


En morgon vaknade M och kunde inte öppna ögonen. Vad han inte förstod (han var bara 4-5 år gammal) var att han hade drabbats av en ögoninfektion med var som hade "kläggat igen" ögonen". Han famlade sig ner för trappen och lyckades ta sig ut i köket där hans mamma stod och gjorde frukost. M tjöt högt; "- mamma, jag kan inte öppna ögonen". W - som var en absolut stencool person och mamma - fortsatte att röra runt bland ägg, bacon och tomater och sa lugnt "- I told you you could go blind".

M gav naturligtvist upp ett illskrik av fasa.   


Det andra exemplet är när W, tillsammans med sina barn (varav den yngsta var min sambo) flyttade in i ett hus på Theater Street i Warwick. Det här var i slutet på 60-talet och min sambo var väl en 6-7 år gammal. Huset hade en liten trädgård där det växte ett stort träd. W sa då till till min sambo M att hon inte ville veta av att han klättrade i trädet (detta var mest för att trädet var ganska skabbigt och kanske skulle knäckas under M's tyngd). Tror ni en 6-7-åring lyssnar? M klättrade såklart och ramlade ner från trädet (såklart) och slog sig rejält med skrubbsår, rivsår och stukade handleder och jag vet inte vad.


Han tog sig stortjutande in i huset och med tårarna sprutandes skrek han högt att han hade ramlat ner från trädet och slagit sig.


W - som den stencoola person hon var - tittade på honom och sa lugnt "- I told you not to climb the tree".


Sen plåstrade hon naturligvist om M men poängen är att jag gillar den inställning hon hade till barnuppfostran och hennes cyniska humor (som uppstår i situationen), dvs "klarar du inte av att lyssna och följa en väldigt enkel instruktion/uppmaning, så vill jag inte höra något 'djefwla' gnäll."


Hurra för människor som W.


PS! Ska strax lägga ut en fortsättning på ovanstående, en Del 2.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards