Direktlänk till inlägg 20 mars 2010

Brittisk humor när den är som bäst - Del 2

Av Helene - 20 mars 2010 15:29

Fortsätter med en hyllning till min sambos mamma W.


Som jag skrev i det tidigare inlägget föddes hon i England på gränsen till Wales med Walesiska föräldrar. Storbritannien är rätt rolig på så sätt att man var och är fortfarande, mycket förtjusta i lokalt anordnade sångtävlingar för amatörer där man kan gå vidare till nationella och internationella finaler, dito Karaoketävlingar och för att inte tala om alla tävlingsdansare (ni vet, typ "Lets Dance") där Blackpool i England är dit alla tävlingsdansare vill åka. Jag vet inte om jag borde skriva detta (så jag gör det på engelska) men min sambo "was conceived" i Blackpool.


Nåväl, gillar man allt ovanstående, dvs Storbritannien och kusten längs England och Wales med alla dessa små fiskestäder som förvandlats till en enda mecka av sångtävlingar, karuseller, popcorn-automater, snabbmatsrestauranger, flipperspel och dylikt, ja då kanske man uppskattar nedanstående klipp. Här skulle min sambos mamma skattat men sagt att hon hellre tog en "Gin och Tonic" på den lokala puben men samtidigt tror jag att hon också skulle ha skrattat pga igenkänningskomiken.


Nedanstående klipp och dess handling ska jag försöka sammanfatta lite kort;


Det är det Walesiska gifta paret som på sin fritid deltar i lokalt anordnade sångtävlingar eller karaoketävlingar. Hon arbetar på en av alla dessa små nöjesställen med flipperspel och dylikt. I inledningen ser vi Robin Gibbs, en av bröderna i "The Bee Gees" som köper spelmarker eller någon biljett av henne. Varför han dyker upp i sketchen är för att det Walesiska paret senare tävlar med låten "Islands in the stream". Låten blev förvisso en monsterhit med Dolly Parton och Kenny Rogers men det var Bee Gees som skrev den.


Nåväl, därefter dyker maken upp vid sin hustrus "lilla" arbetsplats och berättar glädjestrålande och exalterat att de två har blivit utvalda att representera Wales i "Karaoke world championship" som hålls (och håll i er nu) i Las Vegas, United States of America.


Det nästa man ser i sketchen är det Walesiska paret som med en hyrbil kör genom Nevadaöknen på väg till Las Vegas. Bilen dör mitt ute i öknen men gissa vem som kommer till undsättning!? Jo (trumvirvel) Sir Tom Jones. Och var är Tom Jones ifrån om inte Wales och var spelade/spelar alltid Tom Jones? Jo, i Las Vegas såklart.


 Det Walesiska paret får lift därför att (visar det sig) hustrun och Tom Jones har en "historia", dvs typ 20 år tidigare var de ett par (obs, påhittat för sketchen såklart).


Väl på plats i Vegas så går det sisådär när paret äntrar scenen och börjar sjunga. Självklart sjunger de just "Islands in the stream" (se Robin Gibbs och Bee Gees ovan) men juryn ser måttligt roade ut tills.........voila, Sir Tom Jones plötsligt dyker upp och tar tag i micken och brister ut i skönsång med sin karakteristiska "pipa" (och här får åtminstonde jag ståpäls).


Hela klippet avslutas med Tom Jones och det Walesiska paret som glider genom Nevadaöknen i Tom Jones' limousine och på radion spelas en - för några år sedan - omåttligt populär låt. Gängets analys runt låttexten är precis pricken över i:et i sketchen.


Från det i Storbritannien omåttligt populära programmet "Comic Relief". I rollerna ser vi Vannessa Jenkins och Bryn West samt Sir Tom Jones and Robin Gibb vilka  spelar sig själva.


Obs, glöm inte att förstora klippet genom att klicka på pilarna och PS! Det är inte sååå svårt att förstå den Walesiska dialekten.


http://www.youtube.com/watch?v=RAE1YyDm66A


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards