Alla inlägg den 3 december 2008

Av Helene - 3 december 2008 10:51

Något mer som hör till livets goda är böcker och all typ av litteratur.


Igår kväll hamnade sambon och jag i en diskussion om den store, dvs William Shakespeare. Sambon hyser en viss fascination för Shakespeare och i bokhyllan står ett antal böcker om densamme. Förvisso är sambon född och uppvuxen i Warwick, England, en systerstad till Shakespears födelsestad Stratford-upon-Avon, ett område som i allmän mun kallas "The Shakespeare land", men det är inte däri hans intresse för honom ligger. Nej, fascinationen ligger i det faktum hur lite man faktiskt vet om "den store" och hans liv och det var där vår diskussion började.


Efter en stund reste sig sambon och sa; "Jag har en bok om hans liv som jag tycker du ska läsa". Hjälp, tänkte jag. Nu läser jag gärna böcker på engelska men jag såg framför mig en faktaspäckad tegelsten skriven på en extrem litterär engelska. Döm om min förvåning när sambon kom tillbaka och överlämnade en liten tunn bok på inte mer än 196 sidor plus ett antal sidor med referenser och källhänvisningar. Boken heter kort och gott "Shakespeare", författare Bill Bryson.


"Vad är det här?" Jag tittade på sambon med stor förvåning. "Well, svarade sambon, that is just about what we really know about Shakespeare".


Det här kan bli intressant tänkte jag och drog mig tillbaka till sovrummet. Tre timmar senare la jag ifrån mig boken, så lång tid tog det att läsa ut den. Den var skriven på en väldigt lätt engelska och uppbyggd på ett lärorikt och pedagogiskt vis. Boken redovisar de fakta som finns runt Shakespeare och den ger information om varför vi vet så lite om honom. Faktum är att räknat på våra 10 fingrar, så är det ungefär det antal fakta man med hjälp av skriftliga källor, kan sammanfatta Shakespears liv med och inte ens med hjälp av de kan vi vara helt säkra.


Jag ska lyfta ett exempel ur boken;

Hans efternamn. Ingen vet med all säkerhet hur hans efternamn uttalades eller hur det stavades. När Shakespeare föddes 1564 var inte det engelska språket statiskt, det fans inga regler för hur ett ord eller ett namn skulle stavas utan man stavade som det lät. Ett ord som uttalades på ett sätt i Stratford, uttalades på ett annat sätt i London vilket genererade ännu fler stavningssätt av ett och samma ord. Människor då stavade inte ens sitt egen namn lika från gång till gång. Man har funnit totalt 11 dokument vilka alla är undertecknade av Shakespeare, ingen stavning är den andra lik, tex Shakespe´, Shaksper´, Shakspere´, Shakspeare. Noterbart är att inte en enda gång stavas namnet såsom det görs idag. Och för att krångla till det lite extra visar språklig forskning att Shakespeare troligen uttalades sitt namn med ett kort "a" som i "Shack". Pröva att säga "Shacksper". Inte alls lika romantiskt som Shakespeare.


Boken är kapitelvis uppdelat efter olika tidsperioder i Shakespeares liv där ett kapitel redovisar för "the lost years", dvs de åtta år då man inte alls vet var han befann sig. Vad som gjorde boken så läsvärd är att den fokuserar på varför det saknas skriftliga källor om Shakespeare istället för att fokusera på de få källor som finns. Detta ger en mycket god inblick i 1500-talets England och en rejäl historialektion på köpet. So, read the book!


PS! Ni vet målningen som föreställer Shakespeare. Ingen kan med säkerhet säga att det verkligen är "den store" som är avpoträtterad.....!


Nedan; Huset där William Shakespeare föddes? Vem vet?



Ovido - Quiz & Flashcards