Alla inlägg den 6 december 2008

Av Helene - 6 december 2008 10:46

Ni vet kanske hur det känns att inneha en kunskap som aldrig kommer till användning, du får aldrig chansen att glänsa lite. Jag innehar en sådan kunskap. Jag kan uttala och stava till det som anses vara det engelska spåkets längsta ord. Mark tror dock att något annat ord tagit över nu. Som om de inte hade tillräckligt med ord redan!!


Nåväl ordet är Antidisestablishmentarianism. Ordet beskriver kort och gott den process och det slutliga resultatet då man separarerade den engelska kyrkan från staten.


Jag har faktiskt lagt ner lite tid på att lära mig att dels uttala det korrekt, dels stava till det (17 konsonanter och 11 vokaler). Men aldrig att det kommer upp i något samtal de gånger jag pratar med engelskspråkiga vänner och familj. Inte en chans att få glänsa lite. Men i en blogg kan man ju skriva i stort sett vad som helst så länge man inte sysslar med uppvigling, ärekränkning, hets mot folkgrupp eller andra kriminella gärningar.


Så äntligen;

What is your standpoint regarding the antidisestablishmentarianism?


 

Ovido - Quiz & Flashcards