Alla inlägg den 18 december 2008

Av Helene - 18 december 2008 18:17

Lisbeth har en sådan fin bild på sin blogg idag med en Skotsk terrier och en Sealyhamterrier. Sealyhamterriern är för många en okänd ras och i Sverige registreras inte mer än 5-8 valpar per år. God reklam för rasen gör dock Mrs Margery Good och hennes CACH USCH AM. AND CAN. CH. Efbe's Hidalgo At Goodspice vilka tog hem BIS'et på WDS 2008.


Så här säger den generella beskrivningen av rasen:


"Sealyhamen är en mycket älskvärd liten hund. Den kommer ursprungligen från Wales där den avlades fram för att kunna gå ner i gryt och ta grävlingar men numer används den enbart som sällskapshund. Tyvärr har folk inte riktigt upptäckt denna lilla charmiga terrier. Det föds endast ett fåtal hundar per år. Den brukar kallas för terriernas lilla clown för att den har sinne för humor. Sealyhamen är mycket vänlig, tillgiven och lekfull. Den är också lätt-lärd, det går alldeles utmärkt att använda den till lydnad och agility. Som alla andra terriers gillar Sealyhamen att använda huvudet. Sealyhamen är en trimras. Den ska trimmas ungefär var 6-8 vecka. Där emellan ska pälsen kammas och underull skrapas bort 1 gång i veckan."


Kika gärna på videon från 2008 års Westminster Kennel Club Dog Show med rasbedömningen av Sealyhamterriern. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det just Efbe's Hidalgo At Goodspice som visas av Mrs. Good. 


http://video.westminsterkennelclub.org/player/?id=216473


Vill du veta mer om rasen, besök gärna rasklubbens hemsida enligt länken Scandinavian Sealyhamterrier Society

Av Helene - 18 december 2008 11:49

Har beställt lite julklappar via nätet. Icke tradionellt, jag vet, för meningen är väl att man ska handla sina julklappar i en affär. Jag ska dock vara ärlig. Jag hatar att trängas i affärerna och påtvingas den allmänna hysterin och galenskapen dagarna före jul. Jag är alltid sent ute trots att jag varje år lovar mig själv bättring. Så då är det en befrielse att göra julklappsinköpen via nätet och sen grabba min "Dra-maten-vagn" (jag sa ju att jag är en tant) och hämta alla klappar vid vårt utlämningsställe, i vårt fall, den lokala ICA-butiken. Bra där!


Nu råkade det dock falla sig så, att jag av misstag, har lyckats klicka hem två ex av samma julklapp. Suck och stön! Då måste jag skicka tillbaka överexet, begära kreditfaktura och säkert strular det. Men så sa det klick bland de små grå. Varför skicka tillbaka när jag kan överraska någon med en oväntad julgåva? En person som dagligen livar upp min dag med små finurligheter, träffsäkra iakttagelser, vackert skrivna ord ihopsatta till texter som inbjuder till reflektion. Samma person bjuder på sig själv, delar med sig av livets goda men är också tillräckligt öppen och ärlig för att våga erkänna att "idag är det skit på ren svenska".


Japp, så får det bli. En julklapp till de "norra delarna av Sverige".


 

Ovido - Quiz & Flashcards