Alla inlägg den 9 december 2008

Av Helene - 9 december 2008 19:58

Ja, nu har ni fått ett boktips av mig, se nedanstående inlägg om "Alice i Underlandet". Nu skulle jag behöva ett boktips av er. Jag köper alltid böcker i julklapp till Mark vilket är enormt uppskattat då den människan fullkomligen slukar böcker. Och även om han inte är en snobb utan läser allt så tycker han att ganska mycket av det som skrivs numera är skräp. Alltså måste det till lite extra tankearbete och dessutom tycker jag personligen att en julklapp ska vara genomtänkt, något som mottagaren inte har tänkt på att köpa själv. 


Problemet med en person som slukar böcker är ju att han har läst allt. Nu finns det inga fler P.G Woodhouse att köpa, alla biografier om hans stora idol Neil Young har han redan läst, William Shakespeare's liv kan han på sina 10 fingrar, alla klassiker har lästs mer än en gång. Något från "pocket-toppen" känns inte aktuellt och de böckerna köper han i vilket fall som helst oftast själv i väntan på bussen hem från jobbet.


Jag har hyffsad koll på vad som står i bokhyllan och även en någolunda koll på de böcker som numera, pga utrymmesskäl, bor i källaren. Jag har tyvärr ingen vidare koll på böcker Mark har läst men inte äger. Turligt nog läser han gärna samma bok mer än en gång men som sagt var, en julklapp ska ju helst vara en överraskning alternativt något väldigt speciellt. 


Böckerna måste också vara skrivna på engelska eller översatta till engelska men det brukar inte vara något problem.


Jag har funnit två böcker men vill hitta en till. Jag brukar försöka köpa böcker i tre olika genre.


"Redemption song. The definitive biography of Joe Strummer". Efter Neil Young ligger det Brittiska bandet "The Clash" som god två av Marks absoluta favoritartister/band. Biografin om den numera avlidna sångaren i The Clash - Joe Strummer - tror jag han kommer att uppskatta.







"Watership Down" eller "Den långa flykten" som den heter på svenska, författare Richards Adams, är jag ganska så säker på att Mark har läst men jag är dock 100% säker på att han inte äger den och en sån här klassiker måste man bara ha i bokhyllan. 


Så var det den tredje boken då och jag är helt slut på ideér. Har googlat, spanat i bokhyllan, googlat igen men jag kan verkligen inte komma på någon mer boktitel så tips tages tacksamt emot. 


Av Helene - 9 december 2008 18:45

Jag har bestämt mig för att läsa några av de klassiska verken på dess originalspråk (under förutsättning att de är skrivna på engelska förstås).

 Först ut blev "Alice in Wonderland" av Lewis Caroll. Oj, vilken upplevelse.

Så mycket av ordspelet, logiken, magiken och fantasin som gått förlorad i den svenska översättningen.


Nästa på tur står följande böcker;

Robinson Crusoe av Daniel Defoe

Böckerna om Narnia av C.S Lewis

Gullivers resor av Jonathan Swift

Oliver Twist av Charles Dickens


Ska bli spännande att se om jag får samma AHA-upplevelse av dessa.

Ovido - Quiz & Flashcards