Alla inlägg den 4 december 2008

Av Helene - 4 december 2008 18:25

Jag borde skaffa mig en tröja tryckt med rubricerad mening. Jag är fullständigt galen i husmanskost och det ska vara hemlagat. Både mamma och pappa är duktiga på matlagning och mormor och farmor delade mer än gärna med sig av sina matlagningskunskaper. Allt skulle vara hemlagat och det gjorde inget om det tog tid. Nu var ju min mormor och farmor hemmafruar som det hette på deras tid men jag har upptäckt att med planering så är det inte så tidskrävande. Jag försöker leva efter min farmors devis; Hon brukade fnysa föraktfullt åt konservburkar och säga "konservburkarna sparar jag till krigstider".


Finns det något godare än tex

  • Fläskkorv med hemmagjord rotmos
  • Dillkött
  • Järpar med gräddsås
  • Kokt oxbringa med pepparotssås
  • Köttfärslimpa
  • Kokt höna med currysås (går lika bra med kyckling)
  • Stekt fläsk med löksås
  • Torsk med äggsås
  • Kalops med potatis och rödbetor
  • Saffranspannkaka (recept från min gotländska mormor)
  • Gravad lax med dillstuvad potatis
  • Hemmagjord ärtsoppa


Det var just hemmagjord ärtsoppa med rimmat fläsk som serverades idag. Hett tips till alla som brukar vara fattiga i januari. Ett paket ärtor kostar ingenting och är man riktigt fattig går det att skippa fläsket.


Ovido - Quiz & Flashcards