Alla inlägg den 30 december 2008

Av Helene - 30 december 2008 15:47

Jag kan inte låta bli att tycka att en Malteser, i utställningsskick, är fullständigt bedårande vacker. Men jag kan inte heller låta bli att förundras och undra med ett stort frågetecken; Hur gör ägarna av dylika hundar för att hålla pälsen så exemplarisk? Hur gör man när man går ut med en Malteser vilkens päls når ner till marken och lite till? Papiljotter? Bakar in de i plastfolie? Eller bär de till närmsta gräsplätt och sedesamt håller upp pälsen "där bak" för att undvika generande fläckar? Nu skriver jag detta icke alls som någon form av ironi eller av elakhet. Jag är faktiskt imponerad av hur fina deras pälsar är. Skulle jag vara ägare till en Malteser skulle den nog komma hem med halva skogen i pälsen efter en vanlig promenad.


Jag får nog forsätta att drömma och sukta efter en Malteser och bara tycka att de är vackra. Jag tror inte det skulle vara den rätta hundrasen för mig på min ålders höst. Då när jag ska ta långpromenader över de engelska herdarna i sann Beatrix Potter-anda. Med det engelska klimatet skulle jag förmodligen vara stolt ägare till en söt men grå Malteser.


Men inget hindrar att jag kikar på det här (och drömmer lite, lite):


Länk Malteser Westminister 

Ovido - Quiz & Flashcards