Direktlänk till inlägg 31 december 2008

Tid för eftertanke

Av Helene - 31 december 2008 12:19

Nyår! Vad betyder Nyårsafton för dig? Ett nytt år står för dörren. Det borde innebära tid för eftertanke, reflektioner över det gångna året, en liten tanke till våra medmänniskor där ute i världen och en stund att minnas de som inte längre är med oss.


I själva verket innebär Nyår ett dygn av stress för alla husdjur och dess ägare men även för våra vilda djur. Hästar som riskerar att skada sig i sin box, hundar som kissar på sig inomhus. Vidare, fåglar i det vilda som stressplockar sina fjädrar, fjädrar som de så väl behöver under denna kalla årstid. Igelkottar som vaknar ur sin vintersömn och lämnar det trygga boet med förödande konsekvenser såklart. Allt för att Sveriges befolkning under nyår förvandlas till skjutgalna idioter med svåra personlighetsförändringar.


Läser att åtminstonde hundägare numera kan lindra/lösa detta problem med sk DAP-halsband. Jag tänker inte orda så mycket om det annat än att jag tycker att det är fel väg att gå. Att hundägare ska behöva inhandla syntetiskt framtagna feromoner för 420 kronor på Apoteket så att hunden får en någorlunda dräglig tillvaro under helvetetsnatten är icke rimligt.


Så finns det någon möjlighet att överge detta otyg med raketsmällande och återgå till det som Nyår borde innefatta, dvs  eftertanke och reflektioner? Här kommer jag osökt in på bönen "Lord's Prayer" eller "Our Father" alternativt "Pater noster" som den också benämns. I Sverige känner vi den som "Fader vår". Bönen räknas till en av de absolut mest lästa. Man uppskattar att svindlande 2 miljarder Katoliker, Protestanter och Kristna Ortodoxer läser, citerar eller sjunger den under olika kristna högtider.


Den engelska versionen:


Our Father, which art in heaven,

hallowed be thy name;

thy kingdom come;

thy will be done, in earth as it is in heaven.

Give us this day our daily bread.

And forgive us our trespasses,

as we forgive them that trespass against us.

And lead us not into temptation;

but deliver us from evil.

[For thine is the kingdom,

the power, and the glory, For ever and ever.

Amen.]


Undertecknad hör inte till de mest religiösa personerna men bönen är inte bara en bön, den har ett budskap också. Den engelska översättningen har blivit tonsatt och i de engelskspråkiga länderna sjunger man den vid tolvslaget på nyårsafton. Vid senaste millenniumskiftet blev låten en hit världen över i form av Cliff Richards version, inspelad och något textredigerad med titeln "The Millennium Prayer". Videon förmedlar vad bönen till mångt och mycket handlar om - Så inled oss icke i frestelse utan fräls oss ifrån ondo - Gå förbi den där hyllan i affären med raketer. 

 

 
 
Ingen bild

Ingrid

31 december 2008 21:10

Gott Nytt År! Och allt det bästa till dig och de dina!

önskar din vän

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - 18 juni 2010 20:04

Hinner inte med bloggen just nu. Vacklar ur sängen i ottan, fixar mig inför arbetsdagen, sticker hemifrån vid 06.45 *piiip*. Äntrar kontoret, arbetar hårt och intensivt men med ett leende på läpparna. Vacklar hem vid 5-snåret, äter, roar mig med dive...

Av Helene - 6 juni 2010 13:53


Sköna söndag! Sambon är åter igen på kurs. Jag och yngsta sonen tog en promenad till affären. Jag lyssnade på musik via mobilen och tog några danssteg på vägen. Sonen låtsades som om han inte kände mig.    Skön och härlig har helgen verkligen va...

Av Helene - 28 maj 2010 18:44


Jag är fullständigt galen i brittisk och Irländsk film och tänkte tipsa om 5 filmer  som jag tycker att man ska se. Först ut och på plats 5 är filmen "Withnail & I" från 1987 med Richard E Grant och Paul McGann i huvudrollerna som de två arbetsl...

Av Helene - 15 maj 2010 14:58

Vilken vecka! Har drabbats av en inflammation i en ankel/vrist och har därför varit tvungen att plocka fram mina gamla kryck-käppar för att klara av att ta mig fram. Smärtan är olidlig och jag kan - trots käpparna - bara gå med små, små myrsteg. Det ...

Av Helene - 8 maj 2010 13:50

Oj vad dagarna ramlar på. Bloggen hinns inte med och lite trötter är jag allt av allt nytt men lycklig, glad och nöjd. I mitt tidigare inlägg skrev jag om lilla M, en liten vovve som får följa med min arbetskamrat till jobbet ett par dagar i veckan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards